Treeniliivillä trendikkäästi
ylä- ja keskivartalon
treeniä

KÄVELYYN ● HÖLKKÄÄN ● JUOKSUUN ● KUNTOUTUKSEEN

Treeniliivillä lisätehoa liikuntaan

Varalan urheiluopistolla tehdyn tutkimuksen (2019) mukaan Treeniliivin käyttäminen aktivoi ja vahvistaa monipuolisesti koko vartalon lihaksia:

  • vinojen vatsalihasten aktiivisuus kasvoi kävellessä 40,0 % ja juostaessa 64,7 %
  • olkalihaksen etuosan lihasaktiivisuus kasvoi kävellessä 37,5 %
  • alaraajojen lihasten työskentely kasvoi kävellessä 4,4 %, hölkätessä 8,2 % ja juostaessa 17,5 % (johtuen tehokkaammasta ylävartalon käytöstä)
  • hapen- ja energiankulutus kasvoivat.

Alla lyhyt video tutkimusksen vaiheista.

Kuva: Treeniliivi aktivoi monipuolisesti koko vartalon lihaksia.

Tutkimuksessa käytetyt mittausmenetelmät

Tutkittavalta mitattavia fysiologisia muuttujia olivat hapenkulutus hengityskaasuanalysaattorilla (Cortex), veren laktaattipitoisuus sormenpäästä otettavilla kapillaarinäytteillä (EKFDiagnostic) sekä syke rintakehälleasetettavan sykevyön (Polar) avulla. Biomekaanisia muuttujia olivat sähköinen lihasaktiivisuus, askeltiheys sekä askelkontaktin kontaktiaika, iskuvoima ja painopisteen nousukorkeus askelkontaktin aikana. Alaraajojen lihasaktiivisuutta mitattiin nelipäisestä reisilihaksesta sekä hamstring-lihaksista päälle puettavien älyhousujen (Myontec) avulla sekä ylävartalosta olkalihaksen etuosasta ja vinoista vatsalihaksista langattomien EMG-elektrodien (Mpower) avulla. Juoksun askeltiheyttä, kontaktiaikaa, iskuvoimaa ja painopisteen nousukorkeutta mitattiin rintaan ja kenkään kiinnitettävillä kiihtyvyysantureilla (Runteq Oy).

Eeli Halonen ja Marko Haverinen, Varalan Urheiluopisto

Treeniliivit kuntoiluun ja ratsastukseen

Valikko